Binden, boeien, behouden
Binden en boeien
De banen liggen voor het oprapen en de secundaire arbeidsvoorwaarden worden steeds aantrekkelijker. Het is dan ook niet verassend dat 1 op de 5 werknemers binnen nu en twee jaar wil switchen van baan. Maar hoe houd je deze mensen binnenboord? Veel factoren zijn van belang. Binding van medewerkers bereik je niet alleen door het geven van salarisverhoging of een auto van de zaak. De meeste werknemers vinden gevoel, ontwikkeling en het beste uit jezelf kunnen halen veel belangrijker. Creëer werkgeluk met onze 14 tips:
1. Investeer in een goede selectieprocedure
Wil je een medewerker hebben die bij de baan, bij jouw organisatie en in je team past? Investeer met je beste mensen in hoogwaardige selectie aan de poort. Leer elkaar écht kennen. Herken zowel de mooie als minder aantrekkelijke kanten van je toekomstige samenwerkingspartner. Waarom? Dit verhoogt de kans dat je een medewerker aanneemt die werkelijk past bij de baan, de organisatie en binnen het team.
2. Onboarding: een goed begin is het halve werk
Als de selectie is geslaagd, zorg er dan voor dat de afwikkeling van de contractuele formaliteiten snel en soepel verloopt. Dit is eigenlijk al de start van de onboarding. Gevolgd door een warm welkom binnen het bedrijf. Zorg dat de eerste dagen soepel verlopen en alles van toegangspasje tot laptop er is en de inloggegevens ingesteld zijn. Zorg voor een goede inwerkperiode. Ken daarbij iemand een ‘maatje’ toe. Een buddy die alles van de organisatie weet en waar de nieuwe medewerker terecht kan met vragen en die helpt om wegwijs te worden in procedures, systemen en do’s en don’ts. Spreek de eerste periode op vaste momenten af en spreek korte en duidelijke doelen af, zodat de medewerker zich gelijk vanaf de eerste dag betrokken en verantwoordelijk voelt. En kom afspraken na. Een eerste indruk maak je maar één keer. Zorg dat die positief is.
3. Prettige en open werksfeer
Het begint allemaal bij een prettige en open werksfeer. Mensen moeten het fijn vinden om bij jouw organisatie te werken waardoor ze zich ook meer betrokken voelen bij de organisatie. Zorg voor een gezonde werk-privébalans, vertrouwen, transparantie, delen van informatie, een veilige werkomgeving, er voor elkaar zijn en laat mensen deel uitmaken van successen.
4. Groei en ontwikkeling
Een van effectiefste manieren om medewerkers te binden en te boeien is ze te ondersteunen bij hun groei en ontwikkeling. De samenleving is gericht op carrière maken en succesvol zijn. Veel werknemers willen groeien en zichzelf ontwikkelen want: stilstaan is achteruitgaan. Inventariseer samen de ontwikkelwensen en maak een plan op maat. Door het groeien van je werknemer, groeit je organisatie mee.
5. Creëer eigenaarschap
Eigenaarschap is het woord van deze tijd. Het gaat over verantwoordelijkheid en energie om zaken te realiseren, alsof het je eigen onderneming is. Veruit de meeste medewerkers willen betrokkenheid bij en verantwoordelijkheid voor hun werk. En hebben vaak tijdens hun studie geleerd om zelfstandig in project- en werkgroepen te presteren. Dat zoeken zij ook in hun werk. Geef dus waar mogelijk eigenaarschap. Dat creëert een sterke binding met het werk, met de resultaten, met elkaar en met de organisatie. Het laat zien dat zij een onmisbare schakel zijn.
6. Focus op kwaliteiten
Wanneer bloeien mensen op? Als je hun sterke eigenschappen benut. Vaak toetsen we een werknemer op de meetbare ‘hard skills’ zoals opleiding en werkervaring. Maar nog belangrijker zijn iemands ‘soft skills’. Ieders unieke persoonlijke eigenschappen gevormd door werk- en levenservaring. Mensen bloeien op wanneer hun sterke eigenschappen benut worden. Erkenning in de vorm van aandacht voor persoonlijke kwaliteiten. De nadruk leggen op wat goed gaat, benoemen waar ze sterk in zijn en dat juist verder benutten. Hen hiermee complimenteren en hier meer aandacht aan besteden waardoor de voldoening die de werknemer uit het werk haalt groter wordt. Dit zorgt voor optimisme, veerkracht en uiteindelijk voor meer binding.
7. Waardering, erkenning en aandacht geven
Waardering en aandacht zijn heel belangrijk binnen een organisatie en zeker ook het tonen van waardering van leidinggevenden voor de inspanning van hun teamleden. Binding creëer je door niet alleen zakelijk, maar ook persoonlijk en emotioneel betrokken te zijn. Iedereen heeft af en toe een schouderklopje nodig, een compliment en aandacht voor iets wat heel goed is gegaan. Het is belangrijk om als werkgever op een persoonlijke manier waardering te tonen en te complimenteren als er goed werk is verricht maar ook in minder goede tijden is aandacht belangrijk. Bovendien versterkt het de binding tussen werkgever en werknemer.
8. Flexibiliteit
Flexibiliteit is voor werknemers heel belangrijk. Iedereen heeft tegenwoordig een druk leven waarin gezin, werk, opleiding en hobby’s worden gecombineerd. Veel jonge gezinnen bestaan uit tweeverdieners. Flexibele tijden of de mogelijkheid tot thuiswerken geeft in zulke situaties flexibiliteit aan de medewerker om de dag zelf optimaal in te richten. Als leidinggevende laat je bovendien zien dat je teamleden ziet als verantwoordelijke, volwassen mensen die ‘eigenaarschap’ hebben over hun eigen tijd en taken. Dat vraagt wel een andere manier van leidinggeven en van het kijken naar werk. Stuur op kaders, eigenaarschap en output.
9. Originele secundaire arbeidsvoorwaarden
Met originele secundaire arbeidsvoorwaarden kun je je als bedrijf onderscheiden. Denk hierbij aan een tafeltennistafel, dartbord of een F1 race simulator. Maar ook een auto van de zaak, onbeperkt vakantiedagen, remote werken of een sportabonnement zijn secundaire arbeidsvoorwaarden waarmee je mensen kunt aantrekken, binden en behouden.
10. Perspectief bieden
‘Ik blijf bij dit bedrijf omdat ik in een ontwikkeltraject zit van medewerker naar adviseur. Er ligt een ontwikkelplan waarin ik de komende drie jaar opleidingen volg, cursussen doe en mijn vaardigheden ontwikkel.’ Dit is de situatie waar we naar toe moeten. Deze medewerker voelt zich helemaal thuis omdat die in een traject zit, zich continue kan ontwikkelen en verbeteren en een duidelijke rol in de toekomst van het bedrijf ziet. Deze medewerker gaat minder snel naar de concurrent toe.
11. Betrokkenheid
Betrek je medewerkers bij beleid, plannen en beslissingen die je maakt zodat ze meer betrokken zijn en zich meer willen inspannen om doelen te behalen. Zij hebben vaak goede ideeën en waardevolle input. Hierdoor ontstaat er meer een wij-gevoel.
12. Geef kaders
Leg rollen, verantwoordelijkheden en verwachtingen vooraf vast en blijf ze periodiek toetsen en bespreken. Het geeft medewerkers duidelijkheid en de gelegenheid om prioriteiten te stellen, verantwoorde keuzes te maken, overzicht te houden en prestaties te leveren. Door begeleiding te geven, bouw je ook een band op en het draagt bij aan het creëren van een goed team dat samen werkt om organisatiedoelstellingen te realiseren. Meer plezier en betere prestaties op de werkvloer.
13. Teamgevoel
Medewerkers zien elkaar het grootste gedeelte van de week. Er wordt samen gewerkt, geluncht, overlegt, klanten bezocht etc. Het gevoel binnen het team moet dus goed zijn. Belangrijk om als organisatie tijd in te plannen waarin werknemers dingen met elkaar doen en bespreken die niet over werk gaan zoals een teamuitje of teambuilding. Je leert je collega’s op een andere manier kennen en dat schept een persoonlijke band. Zorg ervoor dat de werknemers onderdeel willen zijn van je ‘team-brand’. Dit creëer je door het gevoel te geven dat er geen falen bestaat maar leren dat alle neuzen dezelfde kant op staan en door écht contact te maken met elkaar.
14. Successen vieren
Succes behaal je als organisatie nooit alleen! Deel dit met je medewerkers en geef aan dat dit samen behaald is want samen succes behalen en samen successen vieren verenigt. Credits krijgen voor geleverd werk wat tot succes heeft geleid, werkt motiverend. Vier samen bijzondere mijlpalen en wat je als team hebt gepresteerd. Het versterkt het ‘wij-gevoel’, het benadrukt de teamprestatie. We doen het samen!
Behouden
Werknemers die fluitend naar hun werk gaan, overwegen minder snel om op zoek te gaan naar een nieuwe werkgever. Dus meer plezier, vertrouwen en transparantie op de werkvloer. Feedback en aandacht geven aan het functioneren en presteren zorgt voor constant willen blijven groeien. Die cultuur draagt bij aan verbeteren, ontwikkeling en boeien. Want als je werknemers geboeid blijven, is de kans om hen te behouden groter!
Hierboven hebben we een 14-tal tips gegeven die helpen om de band van medewerkers met een organisatie te verstevigen. Deze lijst is zeker niet uitputtend. Het is eerder een aanmoediging tot openheid, duidelijkheid, eigenaarschap en aandacht. Wie als leidinggevende aan teamleden laat zien dat het onderwerp hem oprecht bezighoudt, heeft de uitdaging tot het binden van de beste medewerkers al half gewonnen. En dan blijkt, dat binden vooral een kwestie is van boeien!
Op zoek naar nieuwe collega’s?
Wil jij meer weten over hoe Forp jouw organisatie kan helpen om je medewerkers te boeien, binden en behouden? Heeft jouw bedrijf een personeelsvraagstuk? Dan ben je bij Forp aan het goede adres. Benieuwd hoe wij dit voor jou kunnen doen? Neem vrijblijvend contact op met Gino de Klerk 06-57728228 of gino@forp.nl